pers

"De vormen van keramiek van Brigit van Nassau (Roosendaal) tonen fragiel. Maar de ogenschijnlijke toevalligheid van lijnen maakt de vorm juist sterk; de herhaling van de beweging in een vooraf bepaalde richting maakt het verband. Brigit laat zich inspireren door observaties van haar eigen werk. Daarnaast zijn groeivormen in de natuur een voortdurende bron van inspiratie en herkenning.

Galerie Polhus, Nijkerk, 2015


"Het keramisch werk van Brigit is fragiel. In uiterste concentratie tast zij de grenzen van het pure materiaal af en laat het werk zijn balans vinden. 'Ik wil de beweging tonen waarbij herhaling en ritme bepalend zijn'. Haar witte serie is ongeglazuurd, gebaseerd op de klassieke komvorm terwijl de blauwe serie geglazuurd is met blauwe en turquoise pigmenten. De lichtval op haar werk is essentieel.
De komvorm is de basis, de nieuwe constructies komen hier voorzichtig van los."

Galerie Polhus, Nijkerk, 2014


"Ik werk en laat het werk me verder sturen, een nieuwe weg ingaan. Ik kijk wat er gebeurt of kan gaan gebeuren. Ben verwonderd en laat me inspireren door het werk."

"Ik ben een jaar of 20 geleden begonnen met keramiek. Mijn achtergrond is textiele werkvormen; werken en experimenteren met verschillende materialen. Ongeveer 10 jaar geleden ben ik begonnen met mijn huidige werk. Ik werk met gietklei. De klei moet dusdanig ingedroogd zijn dat ik ermee kan gaan 'schrijven/tekenen'. De klei wordt verwerkt met een ballonspuit in een gebakken scherf/komvorm. Daarna wordt het werk in de mal gestookt op hoge temperatuur."

"Op een zeker moment ben ik tot het uiterste gegaan in fragiliteit. Daarna zijn de komvormen steeds meer verdicht geraakt en zocht ik de diepte in de scherf. In de laatste werkperiode ben ik met glazuren en kleurpigmenten gaan werken; kleuren van de zee, blauwen en turquoise. Ik ga me de komende tijd verdiepen in constructies buiten de klassieke keramische komvorm en wil steeds verder gaan in het opbouwen en verdichten van de vorm."

"Ik ben op zoek naar evenwicht, balans en diepte in de vorm en scherf. Licht speelt een heel belangrijke rol. Tijdens het werken probeer ik de beweging te laten zien. Herhaling en ritme zijn essentieel en zetten alles aan de gang."

Gallery Van Loon en Simons, www.vanloonensimons.nl, 2012


"Haar nieuwste werken, die ze met glazuren en pigmenten de kleuren van zee gaf, laten beweging zien. Het resultaat ziet er fragiel uit. Het licht dat op de werken schijnt is goed uitgebalanceerd. De combinatie van de transparante vitrines en de massief ogende houten sokkels geven de teer ogende objecten een eigen stille uitstraling."

Grootroosendaal tentoonstelling bb-kunstprojecten, 2011


"Brigit van Nassau (1964) woont en werkt in Roosendaal. Na een periode van experimenteren is de techniek steeds verder verfijnd en nieuwe uitdagingen ontstaan. Het werk toont fragiel en zoekt houvast in de vorm van de kom. De binnen- en buitenkant worden één en doorzichtig. Het werk speelt met het licht in de omgeving. De meest recente vormen raken steeds meer verdicht."

tentoonstelling Ceramics & Glaze, 2010


"Ik werk niet aan de hand van bepaalde thema's. Wat ik maak, ontstaat na een heel proces. Soms ben ik wel een half jaar met een object bezig, daarnaast ontstaan series".
Van sommige objecten zal de bezoeker moeilijk kunnen geloven dat het hier om klei gaat, zo fragiel doen ze aan. Een soort mobile - het lijkt wel handgeschept papier in plaats van klei - die zachtjes meedeint met de wind, een object dat aan koraal doet denken. Die kwetsbaarheid blijkt toch een belangrijk en steeds terugkerend element in het werk van de Roosendaalse. En door bepaalde objecten niet achter veilig vitrineglas, maar juist open en bloot neer te zetten, wordt die kwetsbaarheid nog sterker benadrukt. Daarnaast keren series van vormen in het werk van de keramiste terug.
"Haar werk doet fragiel aan waarbij zij de grenzen van het materiaal aftast en in haar puurheid gebruikt".

Bode, februari 1999